Tokio - Akihabara - keizerlijke tuinen - Reisverslag uit Tokio, Japan van Sjaak Akkermans - WaarBenJij.nu Tokio - Akihabara - keizerlijke tuinen - Reisverslag uit Tokio, Japan van Sjaak Akkermans - WaarBenJij.nu

Tokio - Akihabara - keizerlijke tuinen

Door: Sjaak Akkermans

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

24 Mei 2018 | Japan, Tokio

De dag begon met zon, later wat wolken maar steeds stijgende temperatuur naar 25°C; morgen nog warmer.
We hebben vanochtend rondgekeken in de wijk Akihabara, bekend om zijn “geek”, nerd-achtige karakter. Het is een groot winkelgebied voor elektronische, computer-, anime-goederen, voor zowel nieuwe als gebruikte goederen. Heel veel Game-boy, PlayStation en Tetrisspelletjes te koop. Een Eldorado voor liefhebbers hiervan. Tom ziet de huidige waarde van zijn oude spullen en wil ze nog 20 jaar bewaren en dan hopelijk met hoge winst te verkopen.

Japanners zijn ingetogen, op zichzelf. Toch lijkt dit land uitlaatkleppen te hebben; samen karaoke doen, zich onderdompelen in gokhallen (pachinko’s) waar je je onder het genot van tering decibellen gameherrie kunt vermaken. Daarnaast je wijden aan stripfiguren (Manga); ook beestjes, poppetjes, zacht plastic voorwerpen als etenswaren-beestjes. Ik heb nog nooit zoveel kitsch bij elkaar gezien.

Dat vraagt om afkicken te beginnen met een lunch van salades, een uiltje knappen en dan op weg naar de keizerlijke tuinen.
Grote, perfect aangelegde en onderhouden tuinen met fraaie boompartijen; rondom de privé vertrekken van de keizer zijn ze toegankelijk voor publiek. Een oord van rust in de hectiek van deze stad.

‘s Avonds voor het eten een Belgisch biertje gedronken bij een brouwerij die door Belgen in Tokio geïntroduceerd is en door Japanners wordt gerund.
Rond 20:00 uur zitten sommige Japanners te eten én op hun laptop te werken. Het lijkt wel of hun werk nooit klaar is. Daarna is het druk op straat, iedereen moet nog naar huis.

Wat opvalt in vergelijking met vorige plaatsen/steden: minder fietsers (is ook niet te doen met de drommen voetgangers op de trottoirs).
Meer straatvuil zie je.
Wegens parkeerplaatsen gebrek zijn er een parkeergarages met een draaischijf: de auto wordt een kwartslag gedraaid en links- of rechtsom binnengereden. Of op een schaarplatform gereden en omhoog gebracht, waardoor eronder plaats is voor een ander voertuig.

• 28 Mei 2018 - 19:40

Chris Van Rijen:

Dag Sjaak en Tom,

Wat een leuk verslag , Henk en Ik lezen trouw jullie verslag, het lijkt mij heel bijzonder op dat allemaal te zien. Lieve groeten Chris en Henk