Tokyo - Harájuku - Shibuya Crossing - Reisverslag uit Tokio, Japan van Sjaak Akkermans - WaarBenJij.nu Tokyo - Harájuku - Shibuya Crossing - Reisverslag uit Tokio, Japan van Sjaak Akkermans - WaarBenJij.nu

Tokyo - Harájuku - Shibuya Crossing

Door: Sjaak Akkermans

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

25 Mei 2018 | Japan, Tokio

25 Mei
We hebben vanmorgen het laatste adres gepland in Nikkō. ‘t Liefst waren we bij het Chūzenji meer aangeland, maar daar was alles óf volgeboekt óf peperduur.
Begin van de middag op weg naar de lunch voor een Ramen: een noedelmaaltijd met verschillende gerechten, gepeperd en op smaak gemaakt naar keuze. Ook hier weer tevoren betalen aan een automaat en de tickets vooraf inleveren. Slim systeem, want we staan in een rij te wachten voor de ingang. Eenmaal binnen staat het zowat voor je neus. Pas na het eten zien we opgevouwen papieren schorten voor het spetteren op te vangen tijdens het eten. De gasten hier eten snel, soms veel en zonder boeren of hard slurpen.

Daarna de hippe wijk Harájuku. Erg druk in de metro, hutjemutje maar ieder schikt zich. We hebben geen duwpersoneel gezien. Later wel mannen in uniform met witte handschoenen, die zo nodig helpen.

Harájuku is de hippe wijk van Tokyo. Hier zijn veel jongeren in hippe kleding, de haren soms geverfd in bruin, groen of blond. Heel veel trendy winkeltjes. Je kijkt je ogen uit.
Waarom zouden stadsdelen elk zo’n eigen (sub)cultuur ontwikkelen met een geheel eigen stijl die je elders niet terugvindt?
Hier in deze wijk de eerste daklozen gezien.

Na een pauze om te wachten tot het donker werd zijn we naar Shibuya Crossing gelopen: de oversteekplaats met 5 zebra’s, recht en diagonaal door elkaar, een van de meest drukke kruispunten ter wereld. Vaak over gehoord en gezien op tv of in films, maar toch leuk om mee te maken. Natuurlijk 2x overgestoken.
Op de terugweg in de metro de verkeerde richting gekozen; uitgestapt en door spontaan aangeboden hulp terug de goede richting ingeslagen.

Taxi’s: vaak Toyota Crown modellen (sedan) of Toyota, model moderne Londense cab. Taxi’s en/of shuttlebussen zijn voorzien van automatische portieren om te openen en te sluiten; de chauffeur hoeft niet uit te stappen en is in de drukte snel weer weg.
Onderweg fietsen met voor en achter kinderzitjes op weg van en naar school; vaak e-bikes met middenmotor.

Als je hier een spelletje patience van iPhone gebruikt is alle tekst in het Japans.

Hier in Japan is minder lang daglicht dan in NL; ik denk door het verschil in breedtegraad. 04:30 licht en 19:30 donker.

Als je dicht op elkaar staat staar je vaak naar de kleding van medereizigers; veel mannen dragen perfect passende kostuums, vaak 3-delig. Er is onder ons appartement een kleermaker met een winkeltje voornamelijk (donkerblauwe/zwarte stoffen mét of zonder krijtstreep).

• 28 Mei 2018 - 11:15

Marianne:

Wat leuk om weer iets te horen! Ik kreeg 3 berichten tegelijk in omgekeerde volgorde